Mirela Lungu
Portret radiofonic - vineri, 15 iunie 2012, ora 20:00, Radio
Romatthy şi Claudia Minela vă invită la emisiunea
,,etc.’’, o emisiune de poezie şi muzică.
Invitat special - poeta Mirela Lungu şi ,,biografia coapselor’’, un volum de poezii nonconformist. Detalii http://radioromatthy.blogspot.ro/
& http://poezia-codulspiritului.blogspot.ro/
.
Aici veţi găsi câteva poezii despre care ne propunem să
discutăm. Puteţi participa şi voi.
Vă aşteptăm! Audiţie plăcută!
id skype / *** romatthyradio
Mirela Lungu este absolvent al Colegiului Naţional ,,Sf. Sava’’, Bucureşti, profil filologie-
istorie. A terminat
Facultatea de Filosofie –
Universitatea Bucureşti, profesie - marketing – publicitate.
Publică în
reviste literare şi antologii: ,,Singur’’, Antologia -’’Singur’’ ‚’’Litere’’
‚’’Luceafarul’’ ‚’’Subcultura’’ ‚’’Tiuk’’ ‚’’Timpul’’ ‚’’Argeş’’ ‚’’Familia’’
‚’’Caietele Oradiei’’...
Mirela Lungu scrie poezie pentru toate gusturile -
de la sonete, cu o muzicalitate deosebită şi tematică diversă, până la versul
liber, lipsit de sensibilitate metaforică, nonconformist, de actualitate, un discurs
liric, fără prejudecăţi, îndrăzneţ.
Erotismul emanat de poezia Mirelei Lungu şochează lectorul nefamiliarizat cu
lirica actuală. Pentru un cititor care agrează poezia muzicală, imaginară, limbajul
artistic , figurile de stil, poezia măştii lirice ,,aşa-da’’, versurile din
,,biografia coapselor’’ sunt non grata. Consider
că poezia trebuie să reflecte şi realitatea, să redea cu acurateţe caracteristicile
societatii în care trăim, preferinţele individului, chiar dacă acestea sunt mai
puţin ortodoxe. Poezia nu înseamnă doar feerie,
elegie, tropi, gânduri fabricate pentru a plăcea lectorului, ci şi
suflul, pulsul realitaţii, o realitate care, din păcate, prostituează poezia prin limbaj argotic şi
vulgaritate, prin francheţea gândului, toate acestea reflectând radiografia
arogantă, veritabilă a secolului în care
trăim, a individului interesat doar de fuga după bani. De fapt ceea ce şochează este curajul de a se
exprima fără reţinere. Cine spune că nu a folosit limbajul licenţios, nu spune
adevărul. Că el este nepotrivit noţiunii de poezie, este clar, dar, aşa cum susţin poezia, indiferent
de haina pe care o îmbracă, aşa cred, cu toată fiinţa , că poezia nu are limite
şi nici graniţe. Va rezista acea poezie pe care lectorul alege să o citească,
cea care îl reprezintă ca nivel intelectual, ca educaţie, ca mediu în care
trăieşte. Personal nu agreez limbajul trivial în poezie, a nu se confunda cu
limbajul argotic, care nu face altceva decât să stea faţă în faţă cu societatea actuală, chiar dacă nu acceptăm,
dacă ne place sau nu, ea există în fiecare dintre noi, într-o doză mai mult sau
mai puţin neprotocolară.
Cineva mă întreba cum definesc poezia modernă. În acel moment n-am ştiut să
dau explicaţie. După un studiu amănunţit al volumelor de poezii recenzate de
mine, am făcut radiografia lirismului modern, sintetizând, din punctul meu de
vedere, ce reprezintă versul ultimului deceniu. Modernismul se defineşte ca
fiind o prelungire a tendinţelor anterioare (vers alb, autobiografie,
anticalofilism, discurs liric, monolog, limbaj colocvial, tendinţă narativă,
prozo-poem, etc.) adăugând foarte des folositele neologisme şi expresii idiomatice de actualitate, preluate în forma originală, americanisme
argotice, jargoane lirice, limbajul computero-liric , precum şi cel publicitar
tv., folosit pentru a ironiza anumite reacţii sociale, grobianismul( ,, &, laptop, mess, mall, sms, bonuri de masă,
ecografia 3d, Bamboo, silicoane, trading,
2 în 1, euro, humanitas,
clubbing, trandy, 4ever,
facebook, internet, site, blog, lifting, reclame, joint, iarbă, google, full-option, bungee- jumping, etc.)
Poezia Mirelei Lungu sfidează pudibonderismul
conservator, descoperind faţa mai putin
ortodoxă a unui limbaj liric , greu de acceptat de către cei care au rămas fideli
formei fixe. ,,Biografia Coapselor’’ aduce în prim-plan pasiunea, iubirea, dragostea,
dincolo de prejudecăţi, dincolo de pudismul alterat, ipocrit, al celor care resping limbajul neaoş, al
romanticilor nostalgici. Mă alătur lor,
într-o oarecare măsură, ştiut fiind faptul că nu pot accepta prostituţia în
poezie. Cuvintele nonliterare, cu referire la sex, par vulgare aproape în orice
context.
Să trecem la poezia secolului XXII, acea poezie
care spune lucrurilor pe nume. Mirela Lungu face parte din pleiada autorilor
care încearcă să pătrundă în universul dragostei fără reţineri. Astfel poezia ,,îngeri
sub acoperire’’ devoalează intimitatea ,,real
life’’ a dorinţelor pătimaşe născute în fiecare dintre noi, dorinţe consumate
fulger de momentele apropierii trupeşti
a cuplului îndrăgostit. În ciuda acestui secol al vitezei, Mirela Lungu,
încă mai visează la o iubire sinceră, un zbor intergalactic ,,deasupra
universului’’, în locul în care ,,se prăbuşesc
constelaţii just like that’’, o iubire puternică, sensibilă , care vibrează, aducându-i soarele la apus ,,în poală all night long’’, o
noapte întreagă sau topind cuvintele,, de parcă dumnezeu nici nu le-ar fi inventat vreodată’’. După o noapte întregă de iubire, cuplul revine la realitate, chiar dacă se
transformă în îngeri sub acoperire care ,,cutreieră neîncetat’’ oraşul murdar şi plin de tineri poeţi şi neliniştiţi- ,, this dirty town of young & restless
poets’’, încheie autoarea periplul
feeric. Poezie cu poezie se derulează pe
parcursul întregului film al realităţii, începînd cu ,,dragostea e un câine
venit din iad’’ unde viaţa trece pe lângă noi, aducând cu ea bătrâneţea, mometul
în care nu mai putem iubi ‚’’dimineaţa cafeaua ne curge pe degete ni se innoadă
sub limbă cuvintele ...ne ascundem prin tomberoane durerea de a fi încă o dată
stăpânii acestei lumi de fantome îndrăgostite de oameni’’, continuând cu ,,Feliz
Navidad’’ (room-service), un regal de faţadă a sărbătorilor de iarnă, unde
realitatea nu permite basmului să pătrundă
în sufletul dornic de frumos şi vis, o prăbuşire a valorilor naţionale,
spirituale, murdărindu-le cu locuri unde totul se întâmplă în ,,camere de hotel
elegant decorate comanzi whisky cu gheaşă înainte & vodcă cu lămâie după’’,
finalizând cu dorinţe, emoţii, mesaje îndrăzneţe despre cum trebuie să iubeşti
gustând din sărutul,,allegro’’, până când îţi explodează creierii, să împingi ,,andante’’
şi să ţi-o tragi ,,prestissimo’’. (the very first time(baladă).
Lirismul Mirelei Lungu reprezintă oglinda lumii în
care trăim, o lume a ,,bărbaţilor căzuţi în patima femeilor-vodcă ce urcă-n
sângele lor dependent de adrenalină şi pică paiele din ochii celorlalţi’’, o
lume în care moartea este percepută ca o ,,curvă cu picioarele lungi şi fusta
scurtă’’, o lume în care toţi ,,plătim pentru orice serviciu dumnezeule preţul corect’’(imaginea din
oglindă).
Singură acasă (de Crăciun)
singură acasă de crăciun mă hrănesc cu bloguri şi cozonac
m-am plictisit de colindat amintirile altora şi de scris memoriile pe o coală
mai albă decât omătul ce ni se adună pe creştet copii fiind iubitule spune-mi
de ce tu pleci întodeauna înainte să se termine poemul cel puţin cu un rând sau
două mai sus decât bikini din raft nu-i voi mai purta niciodată sunt de unică
folosinţă şi au expirat odată cu dragostea noastră atât de roz cu dantele
vintage ştiu voi rămâne iubita ta şi peste douăzeci de ani când vei fi deja
impotent sau poate cine ştie acelaşi dandy frustrat cu atenţia veşnic răvăşită
printre dantele moi de satin un adevărat moş craciun de pus în vârful bradului
şi aruncat apoi la gunoi.
îngeri sub acoperire
uneori îmi imaginez că un înger veghează asupra gândurilor
mele perverse are grijă să mi le întrerupă şi să le împiedice transformarea in
real life dorinţe pătimaşe aruncă în aer cupluri mature cu obiceiuri infantile
noi2 ne întâlnim la un drum de seară în ceaşca bleumarin de cafea să facem
dragoste cu toată sinceritatea de care suntem capabili sub plăpumi de nea
cuvintele se topesc de parcă dumnezeu nici nu le-ar fi inventat vreodată doar
un porumbel alb mai zboară deasupra universului intergalactic se prăbuşesc
constelaţii just like that soarele îmi apune în poală all night long ne spunem
adio & devenim îngeri sub acoperire cutreierând neîncetat this dirty town
of young & restless poets
\"Dragostea e un câine venit din iad\"
Joint me
eliberarea are
întodeauna un preţ mult mai mare decât azilul sentimentelor noastre suntem prea
bătrâni să iubim dimineaţa cafeaua ne curge pe deşte ni se înnoadă sub limbă
cuvintele bolborosim o minciună de-aseară când spuneam te iubesc unui câine la
marginea drumului ne-a muşcat ah ne-a muşcat de mâna pe care i-am întins-o
zâmbind el lătra a moarte şi frică ne ascundeam prin tomberoane durerea de-a fi
încă o dată stăpânii acestei lumi de fantome îndrăgostite de oameni ele nu ştiu
da nu ştiu ce gust are carnea prăjită sau untul de arahide ce-l cumperi de la
buticul din colţ la chenzină nici ţigările de foi sau rahatul din cozonacul de
paşti cu siguranţă vampirii apreciază un joint.
Tinereţe fără bătrâneţe şi viaţă fără de moarte
Déjà-vu