RADIO VOCATIV

vineri, 7 septembrie 2012

Radio3P - Pariu pe Prietenie şi Bocancul Literar prezintă...






Profil radiofonic Viorel Gongu

Claudia Minela, Radio3P & Radio Feel Music vă invită vineri, 7 septembrie 2012, la ora 20:00, în emisiunea ,,Vieţi între coperte’’, o emisiune care-şi propune să promoveze literatura contemporană. Invitatul serii - scriitorul  Viorel Gongu - care ne va prezenta noua sa carte ,,Cămaşa de noapte’’, un puzzle, proză scurtă, ce asamblat, formează omul şi viaţa cu neajunsurile şi bucuriile ei, cu amintirile rămase în albumul nealterat de timp al sufletului. ,,Violul’’, ‘’ Concertul pentru vioară nr.5 K 219 de Mozart’’, ‘’Luminile  s-au stins’’, ‘’Lumea lui Lem’’ sunt doar câteva titluri ale creaţiilor aduse în discuţie. Vă aşteptăm cu întrebări, păreri, sugestii şi dedicaţii pe Id messenger radio3P :  prietenieradio@yahoo.com

   Winamp Radio3P - http://5.154.84.31:8883/listen.pls
Radio Feel music - http://www.radiofeelmusic.eu/


Audiţie plăcută!

PORTRET RADIOFONIC VIOREL GONGU


,,Puţini se nasc şi rămân oameni.'' (Viorel Gongu)


Mulţi sunt cei care se joacă de-a scrisul, puţini sunt cei care fac un joc din scris, reuşind să trezească interes pentru labirintul cuvintelor frumoase, labirint cu o singură ieşire - spre sufletul cititorului. Unul dintre aceşti creatori de jocuri este şi scriitorul Viorel Gongu.
A debutat cu romanul ,,Bilete de loterie’’, publicat la Editura Topoexim, Bucureşti 2011, un jurnal neobişnuit ce şi-a propus să dezvăluie misterele unei femei, îndrăgostită de doi bărbaţi. Autorul se transpune în pielea protagonistei încercând  să transmită cognitiv sentimentele  femeii în anumite momente speciale din viaţa ei.
,,Ultimul trandafir’’, apărut la aceeaşi editură – Topoexim – reprezintă cea de-a doua carte, un volum de versuri scris în formă fixă – glosse, sonete, stampe.
,,Cămaşa de noapte’’ este un puzzle care asamblat, formează omul şi viaţa cu neajunsurile şi bucuriile ei, cu amintirile rămase în albumul nealterat de timp al sufletului.
Punctul de pornire - naraţiunea ,,Cămaşa de noapte’’- are un fundament filosofic puternic ancorat în realitate care jonglează cu ideea că oamenii ieşiţi din standardul normalităţii, nu sunt în toate minţile. Imaginaţia unora de a vedea  lucrurile din jur altfel este privită ca o ciudăţenie de cei incadraţi în matriţele obişnuite, preluate prin educaţie, de la generaţiile anterioare.  Astfel autorul dă viaţă lucrurilor din casă, personificându-le şi vorbind cu ele. Ajuns la spital constată cu uimire că medicul este tot un ciudat ca şi el, un om care vede altfel lucrurile, auzindu-le cum grăiesc între ele. Răspunde medicului care-l consultă fără rezerve, referindu-se la semnificaţia reală a unor lucruri văzute din propriul unghi : ,, Sunt cuvinte care, prin alternanţa lor consonantică spun una, dar înţelesul, impus şi acceptat de toţi este cu totul altul.
-Exemplifică!
-Dacă rostesc cuvântul lună eu văd degetul mare alunecând pe fundul unei tipsii de cupru. Dacă aş dori să transmit eu cuvântul lună aşa aş face-o.
Apoi cuvântul ZI îmi sugerează un cuţit tăind felii dintr-o jumătate de ceapă uscată. Dar nu cred că e cazul să scriem un dicţionar explicativ corector. Şi acesta este un capitol închis!’’
O altă ciudăţenie auzită de ,,bolnav’’ este aceea a vorbelor rostite de salvare: ,,Şi eu sunt obosită. Mai am două luni şi mă casează. Vreau să devin un balansoar de curte, un leagăn de copil sau poate un stâlp de înaltă tensiune, să stau şi să ascul vântul.’’, un moment sensibil captat de undele speciale, ciudate, condamnate de societate.
Cămaşa de noapte primită în dar de la Doina, o amică din grupul său de ,,prieteni’’, are puterea albastră de a schimba totul în jur : ,, Ştii, ceva mai devreme am surprins o scenă de dragoste între ochelarii tăi şi ai mei, ca apoi să surprind într-o poziţie total indecentă pe cei doi de pe fotoliu…’’. Cei doi de pe fotoliu fiind două halate de casă, al ei si al lui.
În final bolnavul cere ajutor medicului de specialitate care-i spune că ar putea să-şi recapete limbajul universal, ceea ce înseamnă - un ,,risc major... Nu vezi că lumea este bolnavă? Nu vezi că suntem condamnaţi să trăim printre ei, după regulile lor, pentru că ei sunt majoritari? La revedere şi te rog spune-i halatului doamnei că-l îmbrăţişez cu drag.’’. Un final surpriză, imprevizibil.

Irealul întîlnit în proza scurtă a lui Viorel Gongu reprezintă  o categorie estetică în care fapte neobişnuite, inexplicabile, intervin şi perturbă realitatea cotidiană, precum în lectura ,,Lumea lui Lem’’, (Lem Stanislaw, scriitor polonez SF), o lume care face referire la natura inteligenţei în  imposibilitatea comunicării și înțelegerii reciproce, disperarea în fața limitelor omenești, locul omenirii în Univers, al speciilor pe cale de dispariţie, cauzată de nocivitatea prezenţei omului, de   predispoziţia lui  în a construi ceva, cu preţul dispariţiei a altceva, dereglând astfel cursivitatea firească a vieţii,  prin exterminarea unor specii din lumea necuvântătoarelor, aşa cum este cazul  exemplarului amintit în lectură – Fluturele Regina Alexandra (nume dat de lordul Walter Rothschild). Este cel mai mare fluture din lume, pe cale de dispariţie,  căruia i se dau  şanse de supravieţuire doar în lectură, din păcate.

O altă temă care se evidenţiază în naraţiunile lui Viorel Gongu este tema copilăriei, bine conturată prin prezentarea faptelor, a locurilor şi personajelor închise în folderul emoţional al memoriei afective. Inventivitatea copilului sărac, speranţa că va fi perceput asemenea celorlalţi, nefiind luată în seamă  latura socială, care nu depindea de el, au reprezentat baza morală pe care s-a construit, călit, caracterul maturului de mai târziu. Atât în naraţiunea ,,Bicicleta’’, unde este evidentă dorinţa micuţului de 8 ani  de a intra în posesia bicicletei, obiect ce constituie premiul unui concurs de trotinete, cât şi în lectura ,,Suta de lei’’, descoperim momente care l-au dezamăgit prin nedreptatea deciziilor luate de cei maturi. Rămâne să deceleze cititorul cauzele dezamăgirilor din viaţa băieţelului care muncea din greu pentru a strânge suma de bani ce reprezenta costul unui bilet la cinematograf sau pentru a cumpăra piesa necesară reparării trotinetei defecte, găsite la gunoi, obiect fără de care nu putea participa la concurs, pentru a-şi realiza visul mult dorit, obţinerea bicicletei. Legat de acest episod voi cita  două fragmente care reproduc atmosfera copilăriei din acea perioadă: ,,Erau vremurile când sufletul meu încă savura zorii, când ascultam pământul şi trenurile. Cunoşteam foarte bine monedele de 5 bani… Uneori, printre monedele de 5 bani, primite de la vecini drept  răsplată, din restul rămas de la cumpărături, căutam bănuţii care nu aveau steluţă pe stemă, între raze... În casă, într-o cutie hexagonală de tablă, în care fuseseră dropsuri Kandia, aveam o mulţime de bănuţi de un ban, … cu care tata, unchiul Jean şi verii lor jucau poker. Stăteam în spatele lor şi chibiţam, prin fumul albăstrui de „Carpaţi” fără filtru, ascultând în timpul jocului meciuri la difuzor (…). De pe atunci am înţeles cu adevărat expresia „non idem est sic duo dicunt idem”… Ce dileme aveam atunci când strângeam în pumn un „50 de bani”! Să-mi cumpăr două pahare de sifon, să-mi iau un sirop sau să mai strâng până la un leu şi douăzeci şi cinci de bani şi să merg la „Clubul C.F.R” să văd un film ... Afişele de la Club anunţau un film extraordinar, „Godzila". Fotografiile lucioase, alb-negru, mă fascinau cu animalul acela uriaş’’.(Suta de lei); ,, Lăptăreasa care ştergea cu podul palmei numărul sticlelor de lapte scrise pe tocul uşii, sticle ce urmau să fie plătite la leafă, căruţa cu gheaţă pentru răcitor, … erau doar câteva amintiri rămase în cufărul încuiat al copilăriei anilor ’60. Am mâncat acelaşi iaurt cu zahăr şi cu pâine alături de un ceai cu lămâie … am prăjit două ouă şi le-am mâncat cu două felii de parizer … Cu o seară înainte îmi spălasem pantalonii scurţi şi tenişii chinezeşti, cu talpă verde, din cauciuc.’’ (Bicicleta)

Viorel Gongu, un mare iubitor de animale, reuşeşte să impresioneze prin texte inspirate din realitate, precum ,,Bilete pentru Monte Carlo’’ – în care stăpânul descrie detaliat aroganţa celor care şi-au ales o meserie, cea de medic veterinar, doar pentru bani, pentru a-şi petrece vacanţele în locuri costisitoare, vacanţe făcute pe spinarea suferinţelor animalelor.  Este remarcabil  cum stăpânii fac sacrificii să diminueze,  fără să aştepte nicio răsplată din partea cuiva. Nu pot trece mai departe, fără să aduc în discuţie atracţia autorului faţă de cai, animale  mândre, cu personalitate puternică. Calul din textele lui Viorel Gongu impresionează copilul, este atras de tânăr şi iubit de adultul  care îl admiră şi îl ţine aproape de sufletul său, purtându-i de grijă - ,, Prima dată când am văzut un cal, de aproape, era pe vremea când miroseam a iarbă crudă şi când străbunica, după ce îmi cerceta picioarele desculţe … mă spăla cu apă de la gârlă şi mă aşeza pe prispă, pe un braţ de pănuşe de anul trecut. Dormeam cu descântecele ei în gene şi cu visele mele sub pleoape. Norii coborau pufoşi până pe obrajii mei şi erau calzi şi tremurători. Am deschis ochii şi am văzut nişte dinţi mari zâmbind pe după buzele moi şi calde. Ne-am privit o clipă în ochi şi nu ne-am temut. Vraja s-a topit sub vocea hotărâtă a babei Şerbana: -Nea, boală!’’.

Precum Van Gogh (,,Bucuria vieţii’’, de Irving Stone) care descoperă viaţa mizeră a minerilor, cu plămânii ciuruiţi,  sutele de copii, sub 14 ani, care trudesc câte 12 ore zilnic în iadul  minelor, expuşi celor mai tragice accidente , pentru 2 franci pe zi, Virgil Gongu descoperă şi el lumea  întunericului autohton unde cei oropsiti, pentru a practica această meserie, ca un blestem, sunt nevoiţi să împartă cu şobolanii aerul şi spaţiul galeriilor întunecate, reci, gata oricând să  se prăbuşească peste ei, galerii  cu miros de mucegai şi umede, unde minerii  sunt urmăriţi, de la intrarea în şut şi până la ieşire, de  coasa morţii. Toate aceste aspecte neplăcute din viaţa minerilor sunt inspirate din propria experienţă. Viorel Gongu cunoaşte oameni speciali, care, în ciuda condiţiilor grele de muncă, au păstrat delicateţea unui suflet sensibil.  Am găsit povestea bărbatului care munceşte in mină şi  face tot posibilul ca dragostea paternă să înlocuiască lipsurile. Atenţia  cu care işi ingrijeşte fiica, compensează lipsa mamei şi pe cea a banilor. Vestea că fetiţa este cerută în instanţă de mama sa, afectează puternic viaţa celor doi, tată şi fiică ,, Îl privesc atent: e albit la tâmple, cu faţa numai colţuri şi riduri. Prin căldura stătută se aude o sonerie: ies copii de la şcoală. Îl văd tresărind. ..’’. (Luminile  s-au stins).
Un alt personaj atipic mediului ostil din mină  este nea Bibi, omul care ascunde in spatele maştii de fier un suflet de copil, de artist - ,,violonistul infantarist’’- ,, Duritatea şi uneori grosolănia lui cu oamenii din subordine m-a şocat. I-am reproşat lucrul acesta şi mi-a replicat:
-Mă-sa şi ta-su mi i-a dat vii şi întregi. Numai aşa pot să-i dau teferi la liberare.
Toată această aparenţă de duritate ascundea un suflet ce se descoperea numai seara, cînd ne strângeam la ei acasă şi Bibi ne cânta din vioară. Cu ochii închişi călătorea, numai sufletul lui ştie pe unde.’’ (Concertul pentru vioară nr.5 K 219 de Mozart).


luni, 3 septembrie 2012

,,ZÂMBETE... ALTFEL'' - autor Marian Ioan ...o altfel de recenzie





,,Motto ... Altfel:
Şi de-o fi şi-o fi să mor,
Mor cu dinţii-n gâtul lor.’’
Astfel îşi începe scriitorul  Marian Ioan  noua  sa carte -  ,,Zâmbete ...Altfel’’-  apărută la Editura Adalex din Sibiu. 
Marian Ioan, scriitor contemporan, înzestrat cu un umor debordant, reuşeşte prin stilul său pitbull, să ironizeze cu sarcasm  defectele societăţii româneşti. Sunt vizate în mod special organele...ţării care au la activ multe, foarte multe bile negre.
Am lecturat  cu plăcere aproape toate capitolele inserate în carte. Spun aproape toate, căci am aflat printre ele şi câteva, ce-i drept în număr redus, care au fost mai puţin interesante(CONCURS CU PREMII,PROVERBE MILITARE ÎN INTERPRETĂRI MODERNE, URME DE NUCI, SOLDAŢI, VĂ ORDON TRCEŢI...LA FĂCUT COPII!, DECLARAŢIE DE RĂZBOI. ). Este doar părerea unui cititor  neavizat în domeniul criticii literare.
Voi marca acum câteva texte de bon ton care au devenit subiect de discuţie în întâlnirile cu prietenii mei, la o cafea de vorbă.
,,Este de necontestat talentul scriitoricesc, umoristic, al autorului’’,  spune râzând Dana, după ce am terminat lectura ,,Parcă-ar mai fi, totuşi, câte  cineva p-acilea’’, un text prin care Marian Ioan se întreabă retoric : ,,Cine a mai rămas în România?’’, aducând în discuţie categoriile sociale rămase în ţară, categorii care dăunează rău evoluţiei şi dezvoltării  ei, prin caracterul imoral al celor vizaţi  în text. Amintesc aici: ,,Zugravul’’, cel cu o ţigară în colţul gurii ,,şi chef de muncă în colţul îndepărtat al vieţii’’; ,,Baba urbană’’, care nu face altceva decît ,,votează,   mănâncă mult, bârfeşte ... şi circulă gratis cu RATB.’’;  ,,Şoferul manelist’’-,,cel mai relaxat dintre români... Îi place să împartă : opinii, muzică, pumni. Ştie despre tine că eşti prost. Ştie că el e deştept, iar viaţa, în felul ăsta, devine foarte simplă’’; ,,Bogatul’’ - ,,cu Mercedes care suferă că nu are Bugatti’’- şi consideră că <nu e bogat decât aici. Când iese din ţară e doar ostentativ >; ,,Băiatul de club’’- ’’fiul celui de mai sus. Ziua lui de muncă e noaptea, spaima lui e moartea de plictiseală...’’; ,,Politicianul tânăr’’, ,,şmecherul’’ care se crede mai tare decât toţi cei amintiţi mai sus, cel care se compromite în campania electorală şi ,,o pupă-n bot pe baba urbană, îl cheamă la miting pe şoferul manelist... ’’.
,,Mi-ar fi plăcut să facă fetele armată în locul nostru, să adune apa de pe jos cu şireturile de la bocanci, să le văd executând sus –jos, după bunul plac al celui care le ordonă, să urce cu masca pe figură...să le văd atunci...’’, spune amuzat Radu, făcând referire la lectura  ,,Fetele-s mai bune în armată’’, lectură în care autorul consideră, pe bună dreptate, că fetele au mai multe calităţi în ceea ce priveşte ordinea şi disciplina.
 ,,Nu râde Gogule, îl întrerupe Hary amuzat fiind de ceea ce tocmai citise. Uite ce scrie aici în ,,Dacă femeile ar conduce lumea’’, cum că  ,,ar fi pace veşnică...ar dispărea armamentele nucleare actuale...în schimb ar apărea  <trăgătorul de păr> şi <zgârietorul pe ochi>... Iar uniformele soldaţilor ar fi obligatoriu mini’’, încheie râzând, apoi deschise o cutie cu bere pe care o goli jumătate, dintr-o suflare.
Noi, fetele, ne retrăsesem în bucătărie să facem cafea. Chicoteam pe seama textelor ,,Declaraţie de dragoste’’.  ,,Îmi plac dinţii dumneavoastră’’, se apropie Raluca de Mihai, care tocmai intră pe uşă şi o privea buimac.  ,,Să vă uitaţi frumos la mine!’’, spuse zâmbind sarcastic  Elena. Mihai se uita zăpăcit  la cele două fete. ,,Ce colon frumos ai ... n-am mai văzut amigdale mai frumoase ca ale tale’’, continuă declaraţia Maria, clipind des, apoi se retrase lângă celelalte prietene hohotind. ,,Băieţi, ce le-aţi pus  fetelor în Cola?’’,,Zâmbete...Altfel’’, Gogule, de Marian Ioan. Ia, citeşte şi tu!  Vei înţelege!’’, spuse Radu întinzându-i cartea şi luând sacoşa plină cu beri, pe care  le alinie în primul raft al frigiderului. ,,Tembelică’’... şi anotimpurile’’, să citeşti, acolo scrie despre tine, despre cumulul de  funcţii interzis de guvern care ţi-a ridicat moralul şi ţi-a dat curaj să ieşi de sub pat’’...ha,ha, ha!
,,Să citeşti *ce vrea femeili, sau ce car’va’zică o ţavă spartă* ! îl îndemnă Raluca la rându-i, hohotind.
Pe rând, toţi  îl îndrumam să citească lecturile care ne-au plăcut cel mai mult. Am continuat să viscerăm fiecare text în parte, făcând haz de necaz, precum Marian Ioan, de moralitatea societăţii române. A fost o duminică minunată, petrecută cu prietenii, o duminică în care am citit, amuzându-ne pe seama lecturilor scriitorului Marian Ioan, un Caragiale contemporan, care loveşte în ignoranţa românului, în incompetenţa guvernanţilor, în nepotism, prostie, aroganţă, penibilism, minciună, lene...şi lista ar putea continua.
Am avut plăcerea să-l cunosc la lansarea de carte. Este un om dinamic, spiritual, un om, printre puţinii care ştiu să arate cu degetul către rău, zâmbind şi dăruind zâmbete pe banda rulantă.
Închei prin a reda unul dintre textele care aduc zâmbete de satisfacţie pe faţa bărbaţilor.
ÎN AŞTEPTAREA VIITORULUI

     Se ştie că bărbaţii trăiesc mai puţin decât femeile.
Statisticile o spun.
      Se ştie că bărbaţii sunt mai puţin decât femeile.
Statisticile o spun.
       Se ştie că lumea este plină de războaie şi că, în războaie, mor mai mulţi bărbaţi decât femei. Statisticile o spun.
      Dacă se menţine trendul ăsta, cu siguranţă se va ajunge şi în ziua în care lumea va fi constituită numai din femei şi un bărbat.  Şi, după ce se vor bate bine pe el, femeile vor deveni înţelepte şi, în loc să se bată, riscând să-l omoare şi pe el, vor trece la a-l îngriji. Îl vor hrăni cu ce vrea muşchii lui. Îi vor da să bea numai ce vrea muşchii lui. Îl vor lăsa să se plimbe pe unde vrea muşchii lui. Şi cred că îi vor cumpăra şi discurile pe care le vrea muşchii lui.
Maaamăăă, de-abia aştept!

Mai uşor domnule  Marian Ioan! Asta e posibil doar  în rai  şi pentru  a ajunge acolo,  va trebui să vă lăsaţi cucerit de doamna cu coasă.  Statisitcile o spun.
Aici va rămâne un singur bărbat care să profite de bunătatea femeilor şi anume TB, el ştie să  inoate in ape tulburi.
 Statisticile o spun.
Va trebui sa aşteptaţi, poate într-o altfel de viaţă, cu ,,Zâmbete ... Altfel’’. 



amanta surogat




trezeşte-te
torci ca un motan în braţele ei
fiecare dimineaţă ţi-aduce femeia dorită
învăluită într-un surâs cald
amnezic
strălucind  în ochii de smarald
ca algele luminate de soare 

trezeşte-te
uită femeia abur
parca iesita  din samovar
te cuprinde în mrejele ei
si nu-ţi mai dă drumul


n-ai să-i simţi niciodată mâna
plimbându-se leneş pe pieptul tău
şoaptă caldă îngânând:
sunt iarna ta
topeşte-mă odată
nemernicule

n-ai să-i simţi sărutul sorbit dintr-o suflare
precum soarele roua
din potirul florilor deschise
dăruindu-se lui până la pieire

n-ai să-i simţi niciodată sânii
vibrând în cuibarul palmelor tale lacome
răsucind energii în bărbatul din tine

trezeşte-te
fă-mi loc în braţele tale
exist
mă simţi
FEMEIE

uit-o
ea e doar lenea
eu 
sunt iubirea

daruri albastre



Doamne
pătrunde în casa sufletului meu
şi lasă albastrul tău să inunde masa binecuvântată
unde vaza dăruită de tine îmbrăţişează
buchetul de zile senine
uite cum râde în hohote a mii de muguri
explodând de viaţă

şi maica blândă e aici
mi-a dăruit puterea de-a iubi
iar fiul ei puterea de-a ierta
de-a ţine pacea în cana veşnică a credinţei

aprinde lampa din argint
şi lumina sfântă te va despovăra de bogăţia păcatelor
aflată în cufărul judecat

primeşte mirul
perle rostogolite din ochii Mariei
întru iertare

apropie-te
fără El suntem doar nişte umbre
rătăcite în univers

albastrul Lui
 e veşnicia

Share |