RADIO VOCATIV

miercuri, 22 august 2012

PORTRET RADIOFONIC - GEORGE GÎTLAN




Portret radiofonic George Gîtlan
 Radio feelmusic şi Claudia Minela, vă invită vineri, 24.08.2012, ora 20:00, la o nouă întâlnire cu poezia, în cadrul emisiunii,,ETC.''.
 Apariţie editorială ,,Hemoragie în vers alb''
Invitat poetul George Gîtlan şi VonAl, fondator şi moderator la Radio Ametist.


Un bun cunoscător al Evei, George Gîtlan, reuşeşte prin supleţea versului său, să cucerească inimile cititoarelor. Laconică, ermetică, permisibilă jocului de cuvinte, lirica din volumul de poezii ,,hemoragie în vers alb’’, idolatrizeză femeia, singura pasiune auctorială. Veşnic îndrăgostit, calcă pe nori pentru a ajunge la sufletul ei, aducându-l cât mai aproape de al său, cucerind-o prin tandreţe, curtuoazie, precum Cavalerii Mesei Rotunde sau prin ironie şi umor jucăuş, ca adolescentul teribilist, care descoperă viaţa, erosul, propriul ego, tratându-le ca pe o glumă. Erotismul îndrăzneţ din poezia ,,ciobului de stea’’ atinge cote nebănuite, surprinzând cititoarea în faţa propriilor tentaţii, vise ascunse în subconştientul celei care a uitat să rămână femeie, renăscând odată cu  versul  lui George Gîtlan, un dar adus feminităţii, ce stârneşte senzori nebănuiţi şi zâmbete misterioase, în sufletele amorţite de grijile cotidiene.

În fiecare Evă există un arbore de iubire, ale cărui rădăcini sunt înfipte adânc în pământul maleabil, protector, plin de viaţă, acel pământ fertil, viril, numit bărbat.

,,te vreau femeie/ te vreau cu disperarea celui care /nu te-a avut niciodată/ dar te-a dorit de-atâtea ori încât/ gândul-visul de a te avea chiar și măcar pentru o clipă/ pare acum o fantezie desprinsă din/eroticul imaginației mele/ alunec ușor între coapsele tale/ mă pierd și mă caut/ pulsez și tremur în tine/ ca un Vulcan fumegând/ gata să e-rupă/ toate apele tale zguduite de replici’’. 

AUDIŢIE PLACUTĂ!

Viorel Gongu, proză scurtă




Bilete pentru Monte Carlo

E noapte, e târziu, nu am bani şi nici somn. Sunt atât de nervos că nu privesc monitorul şi realizez cu greu că nu am comutat pe sistemul de scris cu caractere româneşti.
Xena, al cărui nume, mi s-a explicat la adopţie, se pronunţă Zina, este un câine mare, negru, 
un uriaş de cincizeci şi cinci de kilograme. Eu sunt al ei şi nu ea este a mea. Acum mai bine de zece ani, după ce-mi murise o altă căţea din acelaşi neam, mare, negru şi cu păr mult, am citit într-un ziar, că un adăpost canin e dispus să o ofere spre adopţie. La vremea aceea aveam circa douăzeci de câini, buni apărători ai proprietăţii mărginite de un gard precar, prieteni devotaţi şi scut împotriva unei comunităţi din Străuleşti, care adesea comitea incursiuni de aprovizionare în zona casei mele... Răposata Vanda lăsase un gol, aşa că, după ce m-am consultat cu doamna mea, am mers la adăpostul cu oferta. Eram şase pretendenţi la mâna Xenei. Am propus celei care avea să decidă soarta uriaşei să o lase să-şi aleagă stăpânul. I-a dat drumul şi ea m-a ales fără ezitare.
Acum are aproape cincisprezece ani şi nu se simte bine. Am mers la un cabinet veterinar deschis non-nstop. Medicii s-au trezit din somn, i-au făcut o radiografie la coloană, au luat probe de sânge, mi-au cântărit fata şi i-au luat temperatura. După ce i-au făcut două injecţii şi mi-au cerut 495 lei noi, m-au chemat şi a doua zi. Înainte de a pleca am surprins câteva replici între medici, din care am dedus că urmau să plece pe undeva prin Franţa, într-un concediu de două săptămâni. Am rămas dator cu puţini bani şi am plecat acasă cu iubita căţeluşă, încercând să mă gândesc de unde mai pot împrumuta bani să plătesc datoria şi să merg la o nouă repriză de tratament. Nu am strâns decât 60 lei aşa că a doua zi, cu rezultatele analizelor, am mers la un alt cabinet, în piaţa 16 Februarie. Temperatură, citit radiografii şi buletinul de analize şi, după ce am plătit 50 lei am fost trimes la un alt cabinet, pentru un alt test de sânge. Am aflat că ar mai trebui încă 50 lei pentru asta. Am făcut rost şi de banii aceştia şi am plecat la acel cabinet.
Doamna doctor care făcea analizele, nu funcţiona non-stop, aşa că, după recoltarea sângelui, am aşteptat să apară. Aşteptarea lângă un suflet drag, care suferă, este grea. Mă aflam pe hol, am auzit o discuţie între medicul veterinar şi un alt tovarăş de breaslă, discuţie din care am dedus că unul din cei doi nu-şi luase bilete pentru Monte Carlo, iar celălalt îl dojenea, atenţionându-l că aşa a păţit şi el anul trecut când a fost în Maldive, a lăsat totul pe ultimele zile şi a fost nevoit să cheltuie mai mult. Am primit confirmarea bolii ce era suspicionată, adică babesioză. Am plecat la cabinetul  unde mă trimesese pentru analize şi am început tratamentul. Când am primit trimiterea, consultaţia anterioară, am plătit 50 lei şi, ca într-o bâlbâială teribilă, mi se cer alţi 50 de lei. Plătesc, dar gândul îmi era la faptul că a doua zi nu mai aveam alţi 50 lei, dar trebuia să revin. Aparent fără legătură, întreb dacă doamna doctor a fost în concediu. Nemulţumirea interlocutoarei a fost evidentă privitor la faptul că Egiptul nu e Africa de Sud.
Am privit căţeaua mea dragă, care, alături de mulţii ei tovarăşi de suferinţă, aflaţi acolo împreună cu stăpânii lor, ce au mai multă dragoste decât bani, reuşesc să asigure concediile necăjiţilor care sunt în slujba sănătăţii canine. Mâine dimineaţă va trebui să merg din nou la cabinet. Nu am bani şi nici nu mă mai pot împrumuta. În grădină, într-un colţ, odihnesc, morţi de bătrâneţe sau de boli netratabile, nouăsprezece căţei ce mi-au fost dragi, după lunga veghe asupra casei mele şi a lor. Ce mă fac?
Monte Carlo aşteaptă şi eu nu mai am de unde să mă împrumut. Voi fi nevoit să mai sap o groapă în grădină? Voi reuşi să mai prind un bilet la Monte Carlo? Va emite vreun cabinet vreodată o chitanţă pentru sumele ce concură la binemeritata odihnă la Monte Carlo?
Veţi ajunge să mă vedeţi, pe mine sau pe vreunul dintre EI, la ştirile de la ora cinci? Odihnă plăcută, domnilor! Noaptea e un sfetnic bun. Poate mai apucaţi biletele acelea şi poate mai găsesc de unde să mai împrumut bani să nu fiţi umiliţi la un „două stele” printre străini, departe şi cu dor de casă.
...................
Xena a murit. Acum se odihneşte, după tot chinul îndurat în perfuzii, injecţii, teste de sânge. Nici acum nu ştiu dacă aveam dreptul să cer să fie eutanasiată, dar am făcut-o. Aveam eu dreptul să întrerup o viaţă? Sunt eu Dmnezeu? Nu m-am jucat nici o clipă cu gândul, că pot dispune de o viaţă, dar am făcut lucrul acesta. Nu-mi dau seama, precis, dacă lupta pentru a ţine în viaţă căţelul meu drag, am dat-o din egoismul de a o avea aici, sau pentru ea. Oricât îmi scrutez sufletul, oricât mă străduesc să fiu obiectiv, dureros de obiectiv, nu reuşesc. Mă gândesc la demnitatea de a muri. Fiarele pădurii, lăsate de Dumnezeu, când ştiu că li s-a închis timpul, se retrag discret şi mor, de obicei singure. Civilizaţia a anulat acest dat, intervenind pentru salvarea de vieţi, pentru uşurarea suferinţelor, şi uneori pentru curmarea lor. Nu aparţin niciunei culte, care refuză efectele evoluţiei în civilizaţie, dar cred că suferinţele, fizice şi psihice, ne sunt date ca să le parcurgem. Zina a murit lăsând încă un gol în aerul pe care abia mai pot să-l străbat, de atâtea goluri pe care trebuie să le ocolesc. În ziua când voi lăsa şi eu golul meu de aer, căţelul care îmi va supravieţui va rămâne nemişcat şi nemuritor, pentrucă nu va mai avea nici un gol de umplut.

marți, 21 august 2012

ea, vioara

uneori un videoclip ma inspiră
iată ce-a ieşit


****
ea, vioara


a rămas singur
doar cu vioara lui
femeia pedepsită de zeul gama

a păcătuit cu violencelul
al cărui unic sunet clar
este clinchetul viclean al arginţilor
ca un sâsâit de şarpe înfometat
care îşi hipnotizează prada
înainte de a o devora

acum vibrează în mâinile clandestine
reci
transformând durerea în elegie pe note
dorindu-şi  să redevină femeia frâmântată de mâinile masculine
posesive
femeia pedepsită de buzele lui
până la extaz
femeia iubită până la inconştienţă
cerşind îndurare


vioara îşi plânge păcatul
coardele ei freamătă la atingerea arcuşului
tremură de dorinţă
în apluzele clawnilor
care habar n-au ce înseamnă
putere
plăcere
explozie
cinci stele


C&M

Haiku gândit şi văzut... senryu amuzant



Posted in Haiku si Fotografie 

Claudiu şi Ioana: Oportunism / Opportunism / Opportunismus / Opportunisme




telegrame lirice

 haiku=cea mai cunoscuta forma de poezie japoneza. Descinde din tanka, via renga. Are 5-7-5 silabe (17 onji), obligatoriu un kigo si un kireji. Nu orice tristih este un haiku. În afara de faptul ca un haiku trebuie fie sa respecte în totalitate, fie macar sa se apropie de regulile formale enuntate mai sus (în primul caz, este numit haiku [neo]clasic, în cel de-al 2-lea caz, haiku liber), trebuie sa surprinda un “moment~” (o imagine din natura care sa ofere o “deschidere” spre metafizic) si sa nu-i lipseasca un graunte de umor. 

Haiku-urile trebuie sa contina cel putin o imagine sau un cuvânt care sa exprime anotimpul (kigo) în care acesta a fost scris. De obicei subiectele se refera la natura, plante, flori, insecte, etc: 


Viata mea toata: 


Frunze purtate de vânt 


În prag de toamna. 



CLAUDIA MINELA (încercări haiku- stampe)


1*
un fluture alb
curtează lăcrămioara
ea cade-n păcat

2*
în plete de ram
vântul se joacă sfios
iar ninge cu flori

3*
Taci şi ascultă
Lacrimi de munte izvor
Cărare făcând

4*
noapte fierbinte
dimineaţă de patimi
liliac scuturat

5*
licurici pe cer
diamante stinghere
zărite în lac



Flirt



 7.*
cerul în flăcări
pasiune-ancestrală
marea frutună

CONCURSUL “HAIKU LA FOTOGRAFIE” – Iulie 2012



Foto: Marian Chiriac





 SENRYU
SENRYU
Un senryu este un poem cu structură asemănătoare haiku-ului care scoate în evidenţă cusururile condiţiei umane, de obicei într-un mod satiric sau umoristic. 
Tristih de forma unui haiku care poate fi:1. umoristic, ironic, jucăuş sau 2. „rupt de natură”, putând trata despre aspecte psihologice, antropologice, culturale. Kigo-ul nu este obligatoriu în senryu; kireji, da.(5.) 

Exemplu de senryu 

Doi arici striviţi 
pe luciul şoselei - 
noaptea nunţii 
( Radu Patrichi )

****  CLAUDIA MINELA ****

1***
limba de cactus
e a soacrei putere
când înger când drac

2***
bărbat haimana
un fluturaş ameţit
iubind flori de mac

3***
coceanul din ochi
chiar dacă te orbeşte
refuzi să îl vezi

4***
frumoasă te crezi
nufăr pe apă plutind
oglinda s-a spart

5***
se minte pe el
bondar iubind alte flori
un soţ infidel
//////////////////////////////////////


nenăscuţi
***

când ninge
îngerii plâng
furia
chiuretelor

sâmbătă, 18 august 2012

dacă aş fi o femeie frumoasă, aş...



dacă aş fi o femeie frumoasă aŞ...
time out! +16 (poezie obraznică)

dacă-aş fi o femeie frumoasă
te-aş iubi până ţi-aş lăsa urme pe trup

apoi buzele mele ar păşi cu grijă
în poante
pe fiecare centimetru de piele
acel gazon proaspăt al unui stadion înainte de începerea meciului decisiv
aş flirta cu bicepşii de la peluză
acolo unde vuvuzelele urlă de plăcere
la fiecare atac al jucătorilor către poartă
la fiecare gol înscris până la victoria finală


în mijlocul terenului
febra jocului se revarsă în atacuri şi contraatacuri
jucătorii ambelor echipe se devorează
obosesc transpiră dar înaintează
pasează de la unul la altul
tatonează terenul
se doresc
preia conducerea echipa roşie
echipa albastră nu se lasă nici ea mai prejos
muşcă strânge atacă
echipa roşie încolţeşte jucătorul advers
care preia şi se îndreaptă cu viteză către poartă
driblează
ea fierbe
extaz
albul se strecoară şi continuă atacul
fentează, pasează, preia degajat,
e aproape de poartă încă puţin, acum
şut şi gooooooooooool! marchează cu succes
lăsând fără vlagă echipa roşie care se retrage
la marginea terenului
învinsă



eeei!
dacă-aş fi o femeie frumoasă aş...
dar nu sunt
mă mulţumesc să spăl t-shirt-ul transpirat
şi adidaşii iubitului meu venit de la antrenament care
savurează o bere rece
uitându-se sălbatic la mine
ca la o femeie frumoasă care ar...
nuu!
la dracu! echipa roşie a obosit
time out, nebunule!
time out!
Share |