Poezia, în antichitate , a fost percepută ca fiind expresie a puterii creatoare, in greacă poiesis însemnând ,,creaţie,,.
A fost considerată mimesis , adică imitaţie a realitaţii , o copie a lumii obişnuite, ea însăşi fiind o umbră a umbrelor, o replică a lumii ideilor, a absolutului, cum era văzută de Platon.
În timp se impune poezia ermetică, o comunicare lirică prin care sunt exprimate emoţii.
Să parcurgem rapid evolutia poeziei româneşti.
Prima realizare poetică de excepţie din literatura noastră poate fi considerat poemul de meditaţie filosofică ,,Viaţa lumii,, scris de Miron Costin.
Primii nostri poeţi sunt Văcăreştii.
Paşoptismul
1840 este anul apariţei revistei ,,Dacia literară,,reprezentând momentul de răscruce in cultura românească,având în prim plan orientarea spre romantism,stimulând creaţia originală.Vasile Cârlova este primul poet paşoptist,care lasă frâu liber sensibilitaţii,îndemnând la renaştere naţională. Alţi reprezentanţi de seamă ai paşoptismului:I.Heliade Rădulescu,Grigore Alexandrescu,Vasile Alecsandri,Dimitrie Bolintineanu, Andrei Mureşanu etc.
Perioada marilor clasici
Titu Maiorescu exprimă ideea că ştiinţa prezintă adevărul şi poezia frumosul.
Lirica eminesciană a reprezentat momentul de schimbare a poeziei româneşti.Original -aduce ca noutate lirica erotică în mai multe ipostaze,filosofică şi istorică.Interesant este şi modul în care transfigurează folclorul în poezia sa :,,Mai am un singur dor,,-,,Revedere,,-,,Ce te legeni...,,
Posteminescianismul
După Eminescu s-au impus printr-o nouă tonalitate poeţi ardeleni,lansând o tematică rurală.S-au remarcat prin operele sale ce aduc o nota de prospeţime şi originalitate G. Coşbuc, Al. Vlahuţă,Octavian Goga, St.O.Iosif.
In anii '20 ,Eugen Lovinescu a reaşezat valorile, demitizând imaginea acestor poeţi.
Simbolismul
Alexandru Macedonski este primul poet simbolist, teoritician al acestui curent .Cel mai reprezentativ este G.Bacovia.I se alătură şi N. Labiş,Ion Minulescu ,Dimitrie Anghel etc.
Modernismul
Eugen Lovinescu , prin revista ,,Sburătorul,, işi propune să cultive o lirică de atmosferă,care să depăşească lirismul subiectiv al sec. XIX-lea.În paginile revistei semnează nume mari ale literaturii noastre:
Ion Barbu, Lucian Blaga, Tudor Arghezi.
Tradiţionalismul
Tradiţionalismul este orientarea literară ce consideră valorile trecutului superioare celor moderne.Poeţii colaboratori ai revistei renumite ,,Gândirea,, îmbină tradiţionalismul cu influenţel moderniste.Scriitori de seamă:Nichifor Crainic, Lucian Blaga,Ion Pillat, Vasile Voiculescu, Aron Cotruş etc.
Neomodernismul
Cel care a deschis reafirmarea lirismuui autentic a fost Nicolae Labiş.
Nichita Stănescu reconstruieşte limbajul poetic şi schimbă lirica reflexivă, aşa cum se constată mai ales în volumele Necuvintele, În dulcele stil clasic.Un alt nume al acestei generaţii a fost Marin Sorescu a cărui poezie ironică s-a impus.Ana Blandiana a evoluat spre un ton grav , abordând problemele vieţii morale şi sentimentale.Alte nume remarcabile :Ioan Alexandru, Cezar Baltag, Adrian Paunescu.
Generaţia anilor +70 are orientări eterogene regăsindu-se prin poeţi ca: Leonid Dimov ,Emil Brumaru, Mircea Dinescu.
Postmodernismul
Este orientarea literară care încearcă să ironizeze actualitatea utilizând valenţele jocului sau ale parodiei.Poezia generaţiei ,,Cenaclului de luni(,,înfiinţat în 1977 si condus de Nicolae Manolescu)este o poezie unitară si coerentă,nonconformistă.Reprezentantde seamă Mircea Cărtărescu.
Alte nume cu rezonantă:Traian T.Coşovei,Matei Vişniec etc.
RADIO VOCATIV
duminică, 17 iunie 2012
sâmbătă, 16 iunie 2012
doar o mana de prieteni...sa fii fericit!
portret radiofonic Sorin Teodoriu
Portret radiofonic – duminică , 17 iunie 2012, ora 20:00, Radio Romatthy şi Claudia Minela vă invită să ascultaţi emisiunea ,,Vieţi între coperte’’, o emisiune care-şi propune să descopere misterele din spatele tomurilor şi pe creatorii acestora. Invitat special – scriitorul Sorin Teodoriu - realizatorul site-ului ,,bocancul literar’’, organizatorul şi moderatorul cenaclului muzical - literar ,,Pariu pe Prietenie’’. Detalii http://radioromatthy.blogspot.ro/ & http://poezia-codulspiritului.blogspot.ro/ . Vă aşteptăm să ascultaţi şi să participaţi! Audiţie plăcută! id skype / *** romatthyradio Radio Romatthy - http://94.176.96.14:1562/listen.pls adaugati in lista dvs si id radio romatthyradio@yahoo.com
,,e de-ajuns o mână de prieteni ... ca să fii fericit''
miercuri, 13 iunie 2012
Ultimul copac, duminică îmi era
(lui VD)
a mai căzut un copac
C&M
a mai căzut un copac
din pădurea mea
de câte ori simt că sunt puternică
Dumnezeu mai doboară unul
şi-ncă unul şi-ncă unul
până când securea lui îmi spintecă cerul
ultimul copac duminică îmi era
hohote de ramuri construiau altarul
unde învăţam să facem dragoste
unde învăţam să facem dragoste
fără să ne atingem
doar cu puterea gândului aripile decupau
bucăţi din panteonul iubirii
azvârlindu-le spre noi ca pe nişte păsări de foc
doar cu puterea gândului aripile decupau
bucăţi din panteonul iubirii
azvârlindu-le spre noi ca pe nişte păsări de foc
pădurea din mine,
refuză să plângă
rămâne împietrită
defrişată până-n
centrul pământului ei
am să dau foc
tuturor copacilor
să nu mai crească în mine
iubirea
şi nici durerea
pentru că
amândouă au aceeaşi rădăcină
spre suflet
marți, 12 iunie 2012
profil radiofonic Mirela Lungu la Radioromatthy(realizator Claudia Minela)
Mirela Lungu
Portret radiofonic - vineri, 15 iunie 2012, ora 20:00, Radio
Romatthy şi Claudia Minela vă invită la emisiunea
,,etc.’’, o emisiune de poezie şi muzică.
Invitat special - poeta Mirela Lungu şi ,,biografia coapselor’’, un volum de poezii nonconformist. Detalii http://radioromatthy.blogspot.ro/
& http://poezia-codulspiritului.blogspot.ro/
.
Aici veţi găsi câteva poezii despre care ne propunem să
discutăm. Puteţi participa şi voi.
Vă aşteptăm! Audiţie plăcută!
id skype / *** romatthyradio
Mirela Lungu este absolvent al Colegiului Naţional ,,Sf. Sava’’, Bucureşti, profil filologie-
istorie. A terminat
Facultatea de Filosofie –
Universitatea Bucureşti, profesie - marketing – publicitate.
Publică în
reviste literare şi antologii: ,,Singur’’, Antologia -’’Singur’’ ‚’’Litere’’
‚’’Luceafarul’’ ‚’’Subcultura’’ ‚’’Tiuk’’ ‚’’Timpul’’ ‚’’Argeş’’ ‚’’Familia’’
‚’’Caietele Oradiei’’...
Mirela Lungu scrie poezie pentru toate gusturile -
de la sonete, cu o muzicalitate deosebită şi tematică diversă, până la versul
liber, lipsit de sensibilitate metaforică, nonconformist, de actualitate, un discurs
liric, fără prejudecăţi, îndrăzneţ.
Erotismul emanat de poezia Mirelei Lungu şochează lectorul nefamiliarizat cu
lirica actuală. Pentru un cititor care agrează poezia muzicală, imaginară, limbajul
artistic , figurile de stil, poezia măştii lirice ,,aşa-da’’, versurile din
,,biografia coapselor’’ sunt non grata. Consider
că poezia trebuie să reflecte şi realitatea, să redea cu acurateţe caracteristicile
societatii în care trăim, preferinţele individului, chiar dacă acestea sunt mai
puţin ortodoxe. Poezia nu înseamnă doar feerie,
elegie, tropi, gânduri fabricate pentru a plăcea lectorului, ci şi
suflul, pulsul realitaţii, o realitate care, din păcate, prostituează poezia prin limbaj argotic şi
vulgaritate, prin francheţea gândului, toate acestea reflectând radiografia
arogantă, veritabilă a secolului în care
trăim, a individului interesat doar de fuga după bani. De fapt ceea ce şochează este curajul de a se
exprima fără reţinere. Cine spune că nu a folosit limbajul licenţios, nu spune
adevărul. Că el este nepotrivit noţiunii de poezie, este clar, dar, aşa cum susţin poezia, indiferent
de haina pe care o îmbracă, aşa cred, cu toată fiinţa , că poezia nu are limite
şi nici graniţe. Va rezista acea poezie pe care lectorul alege să o citească,
cea care îl reprezintă ca nivel intelectual, ca educaţie, ca mediu în care
trăieşte. Personal nu agreez limbajul trivial în poezie, a nu se confunda cu
limbajul argotic, care nu face altceva decât să stea faţă în faţă cu societatea actuală, chiar dacă nu acceptăm,
dacă ne place sau nu, ea există în fiecare dintre noi, într-o doză mai mult sau
mai puţin neprotocolară.
Cineva mă întreba cum definesc poezia modernă. În acel moment n-am ştiut să
dau explicaţie. După un studiu amănunţit al volumelor de poezii recenzate de
mine, am făcut radiografia lirismului modern, sintetizând, din punctul meu de
vedere, ce reprezintă versul ultimului deceniu. Modernismul se defineşte ca
fiind o prelungire a tendinţelor anterioare (vers alb, autobiografie,
anticalofilism, discurs liric, monolog, limbaj colocvial, tendinţă narativă,
prozo-poem, etc.) adăugând foarte des folositele neologisme şi expresii idiomatice de actualitate, preluate în forma originală, americanisme
argotice, jargoane lirice, limbajul computero-liric , precum şi cel publicitar
tv., folosit pentru a ironiza anumite reacţii sociale, grobianismul( ,, &, laptop, mess, mall, sms, bonuri de masă,
ecografia 3d, Bamboo, silicoane, trading,
2 în 1, euro, humanitas,
clubbing, trandy, 4ever,
facebook, internet, site, blog, lifting, reclame, joint, iarbă, google, full-option, bungee- jumping, etc.)
Poezia Mirelei Lungu sfidează pudibonderismul
conservator, descoperind faţa mai putin
ortodoxă a unui limbaj liric , greu de acceptat de către cei care au rămas fideli
formei fixe. ,,Biografia Coapselor’’ aduce în prim-plan pasiunea, iubirea, dragostea,
dincolo de prejudecăţi, dincolo de pudismul alterat, ipocrit, al celor care resping limbajul neaoş, al
romanticilor nostalgici. Mă alătur lor,
într-o oarecare măsură, ştiut fiind faptul că nu pot accepta prostituţia în
poezie. Cuvintele nonliterare, cu referire la sex, par vulgare aproape în orice
context.
Să trecem la poezia secolului XXII, acea poezie
care spune lucrurilor pe nume. Mirela Lungu face parte din pleiada autorilor
care încearcă să pătrundă în universul dragostei fără reţineri. Astfel poezia ,,îngeri
sub acoperire’’ devoalează intimitatea ,,real
life’’ a dorinţelor pătimaşe născute în fiecare dintre noi, dorinţe consumate
fulger de momentele apropierii trupeşti
a cuplului îndrăgostit. În ciuda acestui secol al vitezei, Mirela Lungu,
încă mai visează la o iubire sinceră, un zbor intergalactic ,,deasupra
universului’’, în locul în care ,,se prăbuşesc
constelaţii just like that’’, o iubire puternică, sensibilă , care vibrează, aducându-i soarele la apus ,,în poală all night long’’, o
noapte întreagă sau topind cuvintele,, de parcă dumnezeu nici nu le-ar fi inventat vreodată’’. După o noapte întregă de iubire, cuplul revine la realitate, chiar dacă se
transformă în îngeri sub acoperire care ,,cutreieră neîncetat’’ oraşul murdar şi plin de tineri poeţi şi neliniştiţi- ,, this dirty town of young & restless
poets’’, încheie autoarea periplul
feeric. Poezie cu poezie se derulează pe
parcursul întregului film al realităţii, începînd cu ,,dragostea e un câine
venit din iad’’ unde viaţa trece pe lângă noi, aducând cu ea bătrâneţea, mometul
în care nu mai putem iubi ‚’’dimineaţa cafeaua ne curge pe degete ni se innoadă
sub limbă cuvintele ...ne ascundem prin tomberoane durerea de a fi încă o dată
stăpânii acestei lumi de fantome îndrăgostite de oameni’’, continuând cu ,,Feliz
Navidad’’ (room-service), un regal de faţadă a sărbătorilor de iarnă, unde
realitatea nu permite basmului să pătrundă
în sufletul dornic de frumos şi vis, o prăbuşire a valorilor naţionale,
spirituale, murdărindu-le cu locuri unde totul se întâmplă în ,,camere de hotel
elegant decorate comanzi whisky cu gheaşă înainte & vodcă cu lămâie după’’,
finalizând cu dorinţe, emoţii, mesaje îndrăzneţe despre cum trebuie să iubeşti
gustând din sărutul,,allegro’’, până când îţi explodează creierii, să împingi ,,andante’’
şi să ţi-o tragi ,,prestissimo’’. (the very first time(baladă).
Lirismul Mirelei Lungu reprezintă oglinda lumii în
care trăim, o lume a ,,bărbaţilor căzuţi în patima femeilor-vodcă ce urcă-n
sângele lor dependent de adrenalină şi pică paiele din ochii celorlalţi’’, o
lume în care moartea este percepută ca o ,,curvă cu picioarele lungi şi fusta
scurtă’’, o lume în care toţi ,,plătim pentru orice serviciu dumnezeule preţul corect’’(imaginea din
oglindă).
Singură acasă (de Crăciun)
singură acasă de crăciun mă hrănesc cu bloguri şi cozonac
m-am plictisit de colindat amintirile altora şi de scris memoriile pe o coală
mai albă decât omătul ce ni se adună pe creştet copii fiind iubitule spune-mi
de ce tu pleci întodeauna înainte să se termine poemul cel puţin cu un rând sau
două mai sus decât bikini din raft nu-i voi mai purta niciodată sunt de unică
folosinţă şi au expirat odată cu dragostea noastră atât de roz cu dantele
vintage ştiu voi rămâne iubita ta şi peste douăzeci de ani când vei fi deja
impotent sau poate cine ştie acelaşi dandy frustrat cu atenţia veşnic răvăşită
printre dantele moi de satin un adevărat moş craciun de pus în vârful bradului
şi aruncat apoi la gunoi.
îngeri sub acoperire
uneori îmi imaginez că un înger veghează asupra gândurilor
mele perverse are grijă să mi le întrerupă şi să le împiedice transformarea in
real life dorinţe pătimaşe aruncă în aer cupluri mature cu obiceiuri infantile
noi2 ne întâlnim la un drum de seară în ceaşca bleumarin de cafea să facem
dragoste cu toată sinceritatea de care suntem capabili sub plăpumi de nea
cuvintele se topesc de parcă dumnezeu nici nu le-ar fi inventat vreodată doar
un porumbel alb mai zboară deasupra universului intergalactic se prăbuşesc
constelaţii just like that soarele îmi apune în poală all night long ne spunem
adio & devenim îngeri sub acoperire cutreierând neîncetat this dirty town
of young & restless poets
\"Dragostea e un câine venit din iad\"
Joint me
eliberarea are
întodeauna un preţ mult mai mare decât azilul sentimentelor noastre suntem prea
bătrâni să iubim dimineaţa cafeaua ne curge pe deşte ni se înnoadă sub limbă
cuvintele bolborosim o minciună de-aseară când spuneam te iubesc unui câine la
marginea drumului ne-a muşcat ah ne-a muşcat de mâna pe care i-am întins-o
zâmbind el lătra a moarte şi frică ne ascundeam prin tomberoane durerea de-a fi
încă o dată stăpânii acestei lumi de fantome îndrăgostite de oameni ele nu ştiu
da nu ştiu ce gust are carnea prăjită sau untul de arahide ce-l cumperi de la
buticul din colţ la chenzină nici ţigările de foi sau rahatul din cozonacul de
paşti cu siguranţă vampirii apreciază un joint.
Tinereţe fără bătrâneţe şi viaţă fără de moarte
Déjà-vu
Mirela Lungu sonete
MIRELA LUNGU
o maestră a rondelului și sonetului de expresie modernă
Selectie facuta de catre Sorin Olariu
De te-aş sluji precum o sclavă-n pat
De te-aş sluji precum o sclavă-n pat
Şi te-aş slăvi-n cetăţi precum un rege,
Nu vei putea, stăpâne, înţelege
Că eşti vândut. Chiar eu te-am cumpărat!
Nu vreau minciuni, nici glorie, nici fast,
Cuvântul dat mi-e singura avere.
Să mă despart de adevăr nu-mi cere
Şi-n cuib străin ispita s-o adast.
Cu ochii blânzi vei oglindi uimirea
De-a contempla, sub gene lungi, o Evă,
Muşcând din măr şi îmbătat de sevă,
Tu vei gusta din plin dezamăgirea
Unui Adam. Fugit din paradis,
C-un pumn de-arginţi vei măsura un vis!
hai, linge-mi rănile şi ce mai e de lins!
(numai iubirea)
Hai, linge-mi rănile şi ce mai e de lins!
Pe umeri port iubirile marcate,
Mi-e trupul plin de silnice păcate
Şi-n părul meu cu stele verzi a nins…
Tu porţi la gât uimirile-n cravate,
Muşcând din mărul lui Adam – convins
Că eşti, monsieur, cel mai de treabă ins
Pe drumul spre infern unde-s pavate
Doar bunele intenţii. N-am pretins
Să-mi consemnezi, Dieu, certificate
Sau garanţii că vei respinge toate
Flou-Evele. Şi dacă te-au învins
E pentru că… numai iubirea poate
Să fure cardul visagold din jeans!
sunt un miraj
Sunt un miraj, încerci să mă pătrunzi
Cu verbe ascuţite şi feroce,
Dar în fantasme falice te-afunzi.
Ca un copil zbanghiu şi-n plus, precoce,
Ai vrea să scrii pe sânii mei rotunzi
Poveşti neîntâmplate. Eşti veloce,
Sunt un miraj, încerci să mă patrunzi
Cu verbe ascuţite şi feroce.
Tu porţi cătuşe, iar la glezne pfunzi,
Şi-n pantaloni te-nţeapă un mişcoce!
Cât ţi-ar placea pe glezna mea s-o tunzi,
(Îmi tot şopteşte la urechi o voce…)
Sunt un miraj, de vrei să îl patrunzi,
Citeşte-ntâi “Estetika” lu’ Croce!
sursă ,,Curentul'', săptămânal independent de ştiri, analize şi opinii
miercuri, 6 iunie 2012
Pariu pe Prietenie si prietenii săi...Fox Studis, duminică, 10 iunie 2012 la Mojo Club
Fox Studis inseamna:
Tatiana Ojog – voce
Marius Ojog – chitara
Grupul “FOX STUDIS” s-a infiintat in septembrie 2006.
In acelasi an am participat la diferite spectacole de gen unde am fost clasificati ca gen de muzica “Folk Alternativ “ , cu influente din jazz.
Dupa acest pas au urmat o serie de participari si la alte festivaluri de gen din tara:
-Festivalul National de Folk “Moldavia Folk” 2006 , Iasi-locul I. Festivalul National de Folk “Prima Iubire”-2006 , premiul special “Opinia Reghineana” , Reghin; “Festivalul Castanilor” , premiul pentru Virtuozitate Instrumentala ; Festivalul “Gil Ionita” , premiul pentru “Cea mai buna voce”. etc
Trebuie să amintesc faptul că soţii Ojog sunt susţinătorii tinerelor talente in muzica folk. Am avut ocazia să-i cunosc la ei acasă, în Călăraşi. Tatiana este severă cu cei care-şi doresc să nu rămână la stadiul de amatori. Salut iniţiativa lor şi le doresc succes!
Trebuie să amintesc faptul că soţii Ojog sunt susţinătorii tinerelor talente in muzica folk. Am avut ocazia să-i cunosc la ei acasă, în Călăraşi. Tatiana este severă cu cei care-şi doresc să nu rămână la stadiul de amatori. Salut iniţiativa lor şi le doresc succes!
Convoi de tăcere - autor Ştefan Ciobanu
Poetul Ştefan Ciobanu, câştigătorul mai multor premii, a
reuşit să se impună în poezia contemporană prin stilul său deosebit, un stil
care nu este la îndemâna oricui.
Versurile sale au influenţe suprarealiste, creaţiile lui aducând un aer nou, penetrabil pentru
lectorul cu deschidere către modern. Amintesc faptul că Ştefan Ciobanu este
implicat în viaţa literară românească, activitatea sa ramificându-se pe
mai multe planuri: apariţii editoriale în reviste literare – Dacia Literară; Luceafărul; Vatra; România
literară; Poezia; Convorbiri literare; Dunărea de
jos; Citadela; Actualitatea literară;Cetatea Culturală; Oglinda
literară; Climate literare etc.- membru activ pe site-uri de profil (agonia,
bocancul literar, unde este şi editor, hermeneea, etc.); Poezii editate în
antologia Virtualia - Iaşi, 2011, Antologia Artgothică 2011 - Sibiu,
2011, Ca la o linie de start - Timişoara, 2007.
Este autorul a două volume de poezii ,,aliona’’, publicat
în Bucureşti, 2007 (debut editorial) si ,, Convoi de tăcere’’, publicat la Iaşi, 2009.
Am intrat în posesia volumului de versuri - ,,Convoi
de tăcere’’- un volum cu o configuraţie aparte şi conţinut care nu lasă loc comentariilor
negative. Cartea este structurată pe
patru capitole - eu, tu , el, ea - şi se remarcă printr-un joc de cuvinte, cu
sensuri profunde, în spatele cărora se
află un actor care-şi joacă bine rolul.
Astfel trăim amintirea copilăriei, inocenţă lăsată în
braţele timpului, o trecere spre maturitate care lasă în urmă imaginea bunicului,
a soldăţeilor care trec ,,în coloană/sub framul obez’’…chipul mamei/(care)
trece în lingura cu supă’’, nerostitul ,,creşti naibii creşti… somnul ca o
mobilă pe care nu se aşterne praf’’, genunchii roşii ,,ca doi sori la
asfinţit’’, rugăciunea ,,înger îngeraşul meu’’, toate acestea reprezentând
cutia Pandorei, în care sunt încuiate trecutul,
copilăria.
O altă tematică bine conturată în lirica lui Ştefan
Ciobanu, pe lângă cea a copilăriei, este tema trecerii de la adolescenţă, la
maturitate. Extrapolând semnificaţia discursului liric, putem afirma că
versurile lui reprezintă lumea în care trăim, o lume în care se evidenţiază un
ansamblu de trăsături ce compun viziunea despre viaţă, într-un limbaj care-l
particularizează. ,,cana galbenă… cât o fântână…periuţa de dinţi/ cu zâna
măseluţă/ ascunsă în ea… scrisorile ei/ împachetate frumos…momentele acelea/
când simţi nevoia / să primeşti o basculă de aer proaspăt…’’ toate aceste
elemente construiesc un întreg, o formă de manifestare, armonie sufletească, interpretată
de actorul care joacă rolul tânărului de treizeci de ani, vârstă importantă pentru bărbatul ce refuză
să renunţe la puritatea sufletului de copil, rămas în subconştient, ca religia
în inima unui credincios. Impresionantă s-a dovedit a fi poezia ,,viaţa mea’’,
unde trecerea timpului marchează imagini episodice din viaţa auctorială,
asemenea unui film, la realizarea căruia
se face un montaj bine ales - ,,copilăria … era o adevărată poartă prin care
intra viaţa’’, adolescenţa i se ,,înfăşura în jurul gâtului ca un fular/…
mîinile se depărtau de zona inimii/ tălpile deveniseră urma uriaşă plină cu
apă/…’’ în care sărea dorind să ,,stropească cerul’’, este perioada în care
cunoaşte oameni noi, învaţă de la ,,lucrurile pe care nu le-a avut,'' îşi pune dorinţe ,,dezlegate la
şiret’’ iar inima, spune autorul, o pune
,,la zid’’, marcând ,,cu cretă cât a mai crescut’’. Adolescenţa conferă
sentimentul împlinirii prin intensitatea trăirilor care converg către o iubire
puternică ce creează sentimentul zborului - ,,când făceam dragoste/ hainele
mele pur şi simplu zburau prin cameră/
în stoluri amestecându-se cu ale ei/ formând o pastă care am aflat că se cheamă
noapte…’’. Ultima parte este o revenire la varsta de treizeci de ani, barbatul
puternic ale cărui temeri dezvăluite în adolescenţă ,,stau pe el ca nişte ace
de brad’’, este speriat că umbra lui
,,nu se aşază pe nimic’’. Finalul este apoteotic, devoalează spiritul singuraticului, a celui împăcat cu
sine, dornic în a-şi găsi motivaţia pentru o viata în doi.
,,Sorin’’, cum numeşte
poetul soarele, este un element des întâlnit în
creaţiile lui. Personificat i se
adresează deschis, ca unui prieten, creând în acest fel o punte de legătură
între celest , oniric şi teluric, între dorinţă şi păcat, lumină şi pâclă
existenţială - ,,trec prin cimitir
deseori precum/sorin(aşa îi zic eu la soare) pe cer’’(e prea devreme să fie
azi).
În poezia ,,acatist’’,
soarele este prezent sub forma unei dorinţe - ,,mama te mângâia pe păr la
culcare mâna ei se mânjea de sorin (cum îi spuneai tu la soare încă de pe
atunci că îţi doreai un frate)...’’.
Aş vrea să mă opresc în
mod special la poezia ,,acatist’’, o complexitate de trăiri şi imagini
puternice, transcendentale, care surprind prin diversitatea ,,canonică’’,
transformată ingenios în condac şi icos, laude aduse vieţii, bucuriei de a
trăi, de a iubi, un imn care preaslăveşte senzualitatea iubitei şi sentimentele
stârnite de prezenţa acesteia, o odă a bucuriei cu mare încărcătură emoţională.
Limbajul folosit este interesant prin asocierea cuvintelor sfinte, preluate din
acatist, cu expresii colocviale, un limbaj neaoş, amalgam de dorinţe-
îndemnc ătre iubită - ,,Bucură-te iubito cea care ai în loc de sfârcuri doi ochi
de înger/ Bucură-te iubito că ţie nu-ţi mai răsare noaptea de sub pat/
Bucură-te iubito cea frumoasă ca miezul unei rodii/Bucură-te iubito ca şi când
ai deveni Duminică’’. Cea de-a şaptea zi semnifică apogeul bucuriei femeii de a
exista în viaţa îndrăgostitului, precum o zi de sărbătoare permanentă. Întregul
acatist reprezintă un zbor, un joc de
trăiri şi imagini care vin din trecut - ,,Îmi este dor de cârligele bunicii
care ţineau dimineaţa agăţată de sârmă...Învăţătorul meu este cerşetorul
dimineţii care-şi caută mîinile sub pietre’’- şi se sparg în prezent -
,,Cititul doar decupează din norii de hârtie forme fără lesă şi când/ mergi
prin pădure singurul lucru prin care te deosebeşti de copacii din jur este
inima răsucită în piept ca o ţigară în scrumieră...’’- precum valurile
furioase, la mal, după o noapte furtunoasă. Imagini suprarealiste, trecut şi
prezent, alcătuiesc un poem remarcabil, Ştefan Ciobanu deţinând aici arta de a
clădi un concern de sentimente, de trăiri profunde, realizate cu originalitate,
naturaleţe. Reuşeşte să aducă un stil nou în poezia contemporană prin ineditul
imaginar, suprarealist - ,,Când va veni el în pieptul tău va începe să crească
o girafă şi te vei trezi cu capul în nori fericită inima deja la regim va
semăna cu un cântec de fluier...’’.
,,Convoi de tăcere’’
reprezintă un montagnes-russe de trăiri
şi imagini care te ridică şi te coboară cu mare viteză, într-o simbioză a
suprarealismului secondat de realitate, dăruindu-ţi o lume specială, în care-ţi
doreşti să rămâi, o lume permisibilă în care totul este admis, indiferent de
aparenţa ireală, totul se încadrează într-o normalitate din care faci parte, o
altfel de lume pe care o descoperi doar citind versurile lui Ştefan Ciobanu.
miercuri, 30 mai 2012
exista... in noi
Miruna stătea de ceva timp la fereastră şi privea dansul fulgilor de nea strălucind sub lumina slabă a felinarelor. Sporadic, trecea câte o maşină, întrerupând liniştea albă. Îi plăcea să traseze cu degetul figurine, pe geamul aburit.
- Hai, bea-ţi laptele, spune-ţi rugăciunea şi mergi la culcare! spuse blând Maria.
Fetiţa sorbi din cana roşie, imprimată cu Alba ca Zăpada şi cei şapte pitici, apoi îngenunche în faţa iconiţei, cu Fecioara Maria şi pruncul, de la capul patului.
- Înger îngeraşul meu... Mamă, de ce moşu' nu vine şi la copiii săraci?
Femeia tuşi încurcată.
- Draga mea, moşul vine la toată lumea, nu ţine cont de aşa ceva. Te rog, termină-ţi rugăciunea!
- ... şi de rele mă păzeşte, amin! Ioana mi-a spus că pe ea moşu' n-o iubeşte, pentru că e bolnavă şi urâtă. Nu i-a adus niciodată nimic. Nici fraţilor ei, se ofensă micuţa încruntându-se, după care se trânti în pat, adâncindu-şi faţa în perna moale, cum îi era obiceiul.
Pentru câteva clipe Maria rămase pe gânduri. Era răvăşită de cele auzite. În cele din urmă se reculese şi se întinse lângă ea, mângâindu-i buclele întunecate. O înveli cu grijă, lăsându-i descoperit doar nasul mic şi pistruiat.
Fetiţa se zgribuli la pieptul mamei, căutând căldura şi afecţiunea de care avusese parte de când se ştia: protecţie, tandreţe, siguranţă.
- Ţi-a spus ea asta?
- Da. În pauză. Mi-am uitat adidaşii în bancă. Era singură în clasă. Ştii, e scutită de sport pentru că-i bolnavă. Mamă, nu-i aşa că nu e bine să mănânci din gunoi?
- Nu înţeleg. Ce vrei să spui?
- Când am intrat, ea tocmai a scos din coş un sandviş aruncat de Petre, înainte să mergem la sala de sport.
- Bineînţeles că nu e în regulă! Sunt microbi şi te îmbolnăveşti.
- I-am spus şi eu, dar ea mi-a zis că Dumnezeu se supără dacă aruncăm mâncarea.
- Aşa este, spuse trist Maria.
Avea lacrimi în ochi. Privea tavanul alb, aşternutul vesel, cu personaje din desene animate, îndrăgite de fiica sa. Bradul trona ca un împărat, în dreptul geamului. Era împodobit cu beteală colorată, globuleţe aurii şi roşii. La tulpina lui se găseau multe cutii cu daruri, dulciuri şi portocale.
- Păi, e bine sau nu e bine?... îşi auzi din nou fiica.
- Nu e bine să arunci mâncarea, dar nici să iei din gunoi. Mama ei nu i-a spus asta?
- Nu. Mama ei are grijă de copiii orfani. Dumnezeu a rugat-o să-l ajute.
- Asta tot Ioana ţi-a spus?
- Da. Şi mi-a spus un secret. Crede că Moşu' nu există, că e o minciună. Şi Radu zice că a văzut-o pe mama lui punând cadourile lângă pom. Mami, eu cred că moşu' există, se precipită micuţa. Nu-i aşa că există?
- Miruna, moşu' nu există. Este o poveste inventată de oameni, un motiv în plus să fie mai buni, dăruind şi împărţind cu alţii ce au.
- Eu vreau ca moşu' să existe, strigă fetiţa plângând.
- Şi eu vreau draga mea. Pentru mine el există. E Dumnezeu... Dar să nu spui nimănui asta, şopti privind în jur. Rămâne secretul nostru. Dumnezeu lucrează prin oameni, pentru oameni.
- Cum adică? întrebă Miruna, ştergându-şi lacrimile cu mâneca pijamalei.
- Ai să înţelegi asta când vei creşte mare. Noapte bună copilă!
- Există sau nu există?
- Există... în noi.
- Noapte bună mami!
În noaptea aceea Miruna se visă alături de Ioana. Râdeau cu poftă de câte ori descopereau conţinutul cadourilor dăruite de Moşu'. Hăinuţele, cizmuliţele, păpuşile, cărţile, jocurile şi mulţimea de dulciuri, o înveseleau pe micuţă, pentru prima dată. Vârful bradului împodobit nu se zărea, era imens. ,,Uite, ea e mama mea!'' spuse bucuroasă fetiţa, arătând spre femeia frumoasă, cu zâmbet trist, care aştepta în picioare, bucurându-se laolaltă cu fiica sa, de darurile primite. Era stânjenită de haina ponosită, pe care o tot neteza cu mâinile, ruşinată.
- Bună dimineaţa, draga mea! Hai, trezeşte-te, să nu întârzii la şcoală! Astăzi, la serbare, Moşu' va veni şi pentru Ioana.
- Ce bineeee! exclamă entuziasmată fetiţa, aplaudând. Ai vorbit tu cu el?
- Da. Ai să vezi, zâmbi Maria.
Ioana nu era prezentă. Ea nu se putea bucura ca ceilalţi copii. În clasa întâi a fost însoţită, la serbare, de un frate mai mare, care a pocnit-o de faţă cu toată lumea, pentru că se încurcase la poezie. A târât-o afară după el, fără să-i pese că fata nu-şi primise darul. De atunci, fetiţa refuza cu înverşunare să se prezinte la vreo serbare organizată de şcoală.
După sfărşitul spectacolului, Maria, încărcată cu daruri multe, porni către locuinţa Ioanei, aflată la marginea Bucureştiului, în comuna Afumaţi.
- Opreşte aici mami! Aici stă! O să se bucure... ai să vezi!
Poarta indicată de fiica sa avea atârnat un steag mortuar.
- Aşteaptă-mă, vin imediat! spuse cu inima strânsă.
Reveni răvăşită. Se abţinu cu greu să nu plângă.
- Să mergem! spuse gâtuită de emoţie. Trânti portiera şi se grăbi să plece din acel loc mizerabil.
- De ce plecăm? Nu-i dăm cadourile?
Maria îşi muşca buzele. Lacrimile se încăpăţânau să şiruiască. Erau de neoprit. Nu putea să-i vorbească fiicei sale despre moartea fetiţei, despre sărăcia şi mizeria văzute în acea locuinţă, despre întunericul de acolo, unde puţina lumină venea de la o lumânare aflată lângă trupul firav, întins direct pe masa acoperită de un preş peticit.
- Ioana a plecat, draga mea. S-a dus acolo unde îi e bine, spuse în cele din urmă, cu glas tremurând, încercând cu greu să-şi controleze emoţiile, pentru a nu i le transmite ficei sale, dorind astfel să o protejeze.
- Nu mai plânge! spuse Miruna ştergându-i lacrimile cu dosul palmei mici. Eu ştiu că a plecat cu mama ei, după ce am desfăcut toate darurile, aseară. Râdea. Se ţineau de mână când s-au ridicat să pună steluţa în vârful bradului, sus, sus de tot. Era maaare şi bogat. Nici nu i se vedea vârful. Şi erau amândouă atât de frumoase...
Maria nu-şi mai auzea fiica. O ţinea strâns la piept. Lacrimile se războiau în barbă, fără oprire.
- Mami, bunica spunea că Dumnezeu îi iubeşte pe oamenii buni şi că are grijă de ei. Nu-i aşa că Ioana e la El?
- Uneori El e nedrept, răspunse mai mult pentru sine, privind nămeţii de nori. Draga mea, Ioanei îi e bine acolo unde este cu mama ei. Vrei să mergem în magazine, să alegem cadouri pentru orfani?
- Daaa! răspunse fetiţa entuziasmată. Ca Ioana şi mama ei?
- Da, draga mea. Doar că noi o facem aici, pe pământ... să mergem!
Din acea iarnă, Miruna, îşi luă în serios rolul de Crăciuniţă veselă, dăruind împreună cu mama sa cadouri de sărbători. În vacanţe, mulţi dintre orfani au trăit armonia din sânul acelei familii.
Astăzi, pe locul căsuţei dărăpănate din Afumaţi, se află un orfelinat, unde copiii abandonaţi se bucură de dragostea doamnei director Petrescu, Petrescu Miruna.
- Hai, bea-ţi laptele, spune-ţi rugăciunea şi mergi la culcare! spuse blând Maria.
Fetiţa sorbi din cana roşie, imprimată cu Alba ca Zăpada şi cei şapte pitici, apoi îngenunche în faţa iconiţei, cu Fecioara Maria şi pruncul, de la capul patului.
- Înger îngeraşul meu... Mamă, de ce moşu' nu vine şi la copiii săraci?
Femeia tuşi încurcată.
- Draga mea, moşul vine la toată lumea, nu ţine cont de aşa ceva. Te rog, termină-ţi rugăciunea!
- ... şi de rele mă păzeşte, amin! Ioana mi-a spus că pe ea moşu' n-o iubeşte, pentru că e bolnavă şi urâtă. Nu i-a adus niciodată nimic. Nici fraţilor ei, se ofensă micuţa încruntându-se, după care se trânti în pat, adâncindu-şi faţa în perna moale, cum îi era obiceiul.
Pentru câteva clipe Maria rămase pe gânduri. Era răvăşită de cele auzite. În cele din urmă se reculese şi se întinse lângă ea, mângâindu-i buclele întunecate. O înveli cu grijă, lăsându-i descoperit doar nasul mic şi pistruiat.
Fetiţa se zgribuli la pieptul mamei, căutând căldura şi afecţiunea de care avusese parte de când se ştia: protecţie, tandreţe, siguranţă.
- Ţi-a spus ea asta?
- Da. În pauză. Mi-am uitat adidaşii în bancă. Era singură în clasă. Ştii, e scutită de sport pentru că-i bolnavă. Mamă, nu-i aşa că nu e bine să mănânci din gunoi?
- Nu înţeleg. Ce vrei să spui?
- Când am intrat, ea tocmai a scos din coş un sandviş aruncat de Petre, înainte să mergem la sala de sport.
- Bineînţeles că nu e în regulă! Sunt microbi şi te îmbolnăveşti.
- I-am spus şi eu, dar ea mi-a zis că Dumnezeu se supără dacă aruncăm mâncarea.
- Aşa este, spuse trist Maria.
Avea lacrimi în ochi. Privea tavanul alb, aşternutul vesel, cu personaje din desene animate, îndrăgite de fiica sa. Bradul trona ca un împărat, în dreptul geamului. Era împodobit cu beteală colorată, globuleţe aurii şi roşii. La tulpina lui se găseau multe cutii cu daruri, dulciuri şi portocale.
- Păi, e bine sau nu e bine?... îşi auzi din nou fiica.
- Nu e bine să arunci mâncarea, dar nici să iei din gunoi. Mama ei nu i-a spus asta?
- Nu. Mama ei are grijă de copiii orfani. Dumnezeu a rugat-o să-l ajute.
- Asta tot Ioana ţi-a spus?
- Da. Şi mi-a spus un secret. Crede că Moşu' nu există, că e o minciună. Şi Radu zice că a văzut-o pe mama lui punând cadourile lângă pom. Mami, eu cred că moşu' există, se precipită micuţa. Nu-i aşa că există?
- Miruna, moşu' nu există. Este o poveste inventată de oameni, un motiv în plus să fie mai buni, dăruind şi împărţind cu alţii ce au.
- Eu vreau ca moşu' să existe, strigă fetiţa plângând.
- Şi eu vreau draga mea. Pentru mine el există. E Dumnezeu... Dar să nu spui nimănui asta, şopti privind în jur. Rămâne secretul nostru. Dumnezeu lucrează prin oameni, pentru oameni.
- Cum adică? întrebă Miruna, ştergându-şi lacrimile cu mâneca pijamalei.
- Ai să înţelegi asta când vei creşte mare. Noapte bună copilă!
- Există sau nu există?
- Există... în noi.
- Noapte bună mami!
În noaptea aceea Miruna se visă alături de Ioana. Râdeau cu poftă de câte ori descopereau conţinutul cadourilor dăruite de Moşu'. Hăinuţele, cizmuliţele, păpuşile, cărţile, jocurile şi mulţimea de dulciuri, o înveseleau pe micuţă, pentru prima dată. Vârful bradului împodobit nu se zărea, era imens. ,,Uite, ea e mama mea!'' spuse bucuroasă fetiţa, arătând spre femeia frumoasă, cu zâmbet trist, care aştepta în picioare, bucurându-se laolaltă cu fiica sa, de darurile primite. Era stânjenită de haina ponosită, pe care o tot neteza cu mâinile, ruşinată.
- Bună dimineaţa, draga mea! Hai, trezeşte-te, să nu întârzii la şcoală! Astăzi, la serbare, Moşu' va veni şi pentru Ioana.
- Ce bineeee! exclamă entuziasmată fetiţa, aplaudând. Ai vorbit tu cu el?
- Da. Ai să vezi, zâmbi Maria.
Ioana nu era prezentă. Ea nu se putea bucura ca ceilalţi copii. În clasa întâi a fost însoţită, la serbare, de un frate mai mare, care a pocnit-o de faţă cu toată lumea, pentru că se încurcase la poezie. A târât-o afară după el, fără să-i pese că fata nu-şi primise darul. De atunci, fetiţa refuza cu înverşunare să se prezinte la vreo serbare organizată de şcoală.
După sfărşitul spectacolului, Maria, încărcată cu daruri multe, porni către locuinţa Ioanei, aflată la marginea Bucureştiului, în comuna Afumaţi.
- Opreşte aici mami! Aici stă! O să se bucure... ai să vezi!
Poarta indicată de fiica sa avea atârnat un steag mortuar.
- Aşteaptă-mă, vin imediat! spuse cu inima strânsă.
Reveni răvăşită. Se abţinu cu greu să nu plângă.
- Să mergem! spuse gâtuită de emoţie. Trânti portiera şi se grăbi să plece din acel loc mizerabil.
- De ce plecăm? Nu-i dăm cadourile?
Maria îşi muşca buzele. Lacrimile se încăpăţânau să şiruiască. Erau de neoprit. Nu putea să-i vorbească fiicei sale despre moartea fetiţei, despre sărăcia şi mizeria văzute în acea locuinţă, despre întunericul de acolo, unde puţina lumină venea de la o lumânare aflată lângă trupul firav, întins direct pe masa acoperită de un preş peticit.
- Ioana a plecat, draga mea. S-a dus acolo unde îi e bine, spuse în cele din urmă, cu glas tremurând, încercând cu greu să-şi controleze emoţiile, pentru a nu i le transmite ficei sale, dorind astfel să o protejeze.
- Nu mai plânge! spuse Miruna ştergându-i lacrimile cu dosul palmei mici. Eu ştiu că a plecat cu mama ei, după ce am desfăcut toate darurile, aseară. Râdea. Se ţineau de mână când s-au ridicat să pună steluţa în vârful bradului, sus, sus de tot. Era maaare şi bogat. Nici nu i se vedea vârful. Şi erau amândouă atât de frumoase...
Maria nu-şi mai auzea fiica. O ţinea strâns la piept. Lacrimile se războiau în barbă, fără oprire.
- Mami, bunica spunea că Dumnezeu îi iubeşte pe oamenii buni şi că are grijă de ei. Nu-i aşa că Ioana e la El?
- Uneori El e nedrept, răspunse mai mult pentru sine, privind nămeţii de nori. Draga mea, Ioanei îi e bine acolo unde este cu mama ei. Vrei să mergem în magazine, să alegem cadouri pentru orfani?
- Daaa! răspunse fetiţa entuziasmată. Ca Ioana şi mama ei?
- Da, draga mea. Doar că noi o facem aici, pe pământ... să mergem!
Din acea iarnă, Miruna, îşi luă în serios rolul de Crăciuniţă veselă, dăruind împreună cu mama sa cadouri de sărbători. În vacanţe, mulţi dintre orfani au trăit armonia din sânul acelei familii.
Astăzi, pe locul căsuţei dărăpănate din Afumaţi, se află un orfelinat, unde copiii abandonaţi se bucură de dragostea doamnei director Petrescu, Petrescu Miruna.
luni, 14 mai 2012
1.spiritul teilor s-a topit în noi - 2. ja, ja- 3. eros (C&M)
spiritul teilor s-a topit în noi
spiritul teilor pluteşte drogat între mine şi tine
împins de o noapte obraznică
braţele tale îmi bandajează trupul
cu atingeri sălbatice
cuibarele palmelor aspre frământă o parte din mine
stârnind păcatul
flacără nemernică
ne respirăm unul pe celălalt gustându-ne
în sărutări viscerate de tainele plăcerii
bestie
te simt invadându-mi fiecare por
te simt dorindu-ţi îngemănarea
te simt tremurând în parfumul de tei
te-ai strecurat posesiv în singurătatea mea
iar el s-a topit în noi
***
ja, ja!
am fost gogoaşa înfuriată din care te-ai înfruptat întreaga noapte
am făcut dragoste
când pe plantaţiile de bumbac unde a trudit unchiul tom
(acolo săruturile florilor albe s-au lipit de trupurile năduşite ca
aşternuturile tăvălite de dorinţe)
când în pădurile înzăpezite ale rusiei tolstoiene
înconjuraţi de lupii înfometaţi care nu îndrăzneau să se apropie
amândoi ardeam ca flăcările iadului
zăpada plângea sub noi
gerul muşca din trupuri pasiunea
karenina şi vronski se devorau din nou
erai în mine
puternic
ai spart zidurile berlinului
pănă când am devenit o singură germanie
liberă
ja ja frei
***
eros
atentie nu intraţi, câine rău! + 16 (poezie obraznică)+16
nu m-ai vrut
satană
ţi-aduceam cafeaua la pat odată cu soarele
torceam ca o pisică la picioarele tale
uneori jucam rolul inocentei
care zice nu
dar care-şi doreşte un da cât toate păcatele pământului
***
alteori eram supusă ca o măicuţă rugându-se în altar
goală
sub privirile călugărilor
topite
ca lumânările în timpul liturghiei
iart-o Doamne că nu ştie ce face
vorbeau ochii ridicaţi spre cer
mâinile pieptănau bărbile gândind la pubisul virgin
ipocriţilor
degeaba vă ţineţi în frâu erecţia
ea n-are biblie şi nici Dumnezeu
***
spovedeşte-te spurcatule
şi spune-mi ce drăcoaică te-a tăvălit în focul iadului
de-ai lăsat în urmă
cerul
ea, pianul C&M
vîntul, mesagerul furtunii,dă buzna în cameră .
răvăşeşte tăcerea perdelei, aleargă haotic, partiturile de pian se ciocnesc în fugă de frunze, telegrame fulger respinse de copac, demonul pocneşte cu degete rigide, zgârie cu ramuri străluciri de gheaţă adunate pe geam, stropi mari şi reci stepuiesc pe streaşină, o umbră păşeşte uşor spre mine, capacul se ridică, mă atinge, ca o şoaptă de dragoste în întuneric, le simt mâinile atingându-mi trupul...
preambul, simfonia iubirii- Ballade pour Adeline-
degetele îmi mângâie clapele într-un vals de Chopin rătăcit în saloane de cuarţ,
Hayden- mă ridică la cer în rafale de ploaie
mă leagănă Bach în dorinţe Nocturne,
iar Schumann mă poartă în grădini Arabeske de păcate.
mă las devorată de pasiunea lui Mozart.
sunt amanta singurătăţii lor
viscerată de flacăra patimei
muzica.
Abonați-vă la:
Postări (Atom)